Az ANK Martyn Ferenc Művészeti Szabadiskolájáról
Pedagógiai rendszerünket, melynek alapjait Apagyi Mária és Lantos Ferenc tették le, az egységre való törekvés, az interdiszciplinaritás és rendszerelvű gondolkozás jellemzi. Ezt jelzi, hogy gyermekeinknek a rajzórán és a zeneórán egyaránt a más művészeti területek, ill. a tudományok felől közelítve, tudományos párhuzamokat is megvizsgálva adjuk át az ismereteket. Szemléletünkben a komponálás, az improvizáció és az interpretáció szerves és arányos egységgé olvad össze.
A következő szakágakban tanítunk:
- Klasszikus zene
- Képzőművészet
- Táncművészet (műhely)
- Színművészet (műhely)
- Multimédia (műhely)
Iskolánk kezdeményei 1968-ra tehetőek, Lantos Ferenc szemléleti alapvetése a művészetpedagógiáról-művészetoktatásról ekkorra datálhatók. 1983 óta az iskola intézményi önállósággal bír, s 1985-ben került az Apáczai Csere János Általános Nevelési Központ és ÁMK-t alkotó intézményegységek közé.
Speciális, az interdiszciplináris szemléletből fakadó organikus, a tudomány és művészeti ágak közötti kapcsolatokból, a kapcsolatokat gyökereinél megragadó, s az erre alapozó gondolatrendszert alkalmazó iskolai modell szép eredményeket tudhat magáénak.
A világ jelenségeit osztatlan egységként tárjuk gyermekeink elé, hangsúlyozva, hogy egy-egy probléma vizsgálata-megfigyelése csak az éppen alkalmazott-feltett kérdésre ad pillanatnyi választ, mellette, s vele egyidejűleg több szabályszerűség is érvényesülhet, függetlenül attól, hogy az adott pillanatban gondolunk e rá, vagy észrevesszük e. Az elemeket elrendező szerkezeti elvek ugyanis a legkevesebb esetben jelennek meg önmagukban, általában több szabályszerűség-rendezőelv is fellelhető egy adott alakulatban.
Iskolánkban két tagozat működik: zenei és vizuális, melyek a közös alapokon állva önállóan fogalmazzák meg saját, öntörvényű szakmai anyagukat.
Mindkét tagozatra érvényes azonban, hagy a szakmai anyag kreatív feldolgozásában az improvizáció, a komponálás és az interpretáció szerves egységét valósítják meg.
A képzési szintek két csoportra oszthatók:
1. Művészeti előkészítő
Ezekben a csoportokban komplex művészeti alapozást adunk, hogy a gyerekek még a szakosodás előtt átéljék és életkoruk szintjén meg is értsék a művészeti ágak közös gyökereit.
2. Szakosított csoportok (önálló zenei és vizuális tagozattal)
(kb. 7-22 éves korosztály részére)
Ezen belül:
- a) Alsófokú művészeti képzés, a kb. 7-14 éves korosztály részére.
- A zenei és vizuális szakanyag összeállításánál itt még nagyon fontosnak tartjuk a szakmaközi csomópontokra helyezett hangsúlyokat.
- b) Középfokú művészeti képzés kb. 15-18 éves korosztály részére.
Az alsófokú képzés szerves folytatása, mely egyre koncentráltabban - de nem beszűkítetten - már a szakmára is felkészít.
Így közvetlen előkészítés a felsőfokú továbbtanulásra is.
- c) Továbbképző művészeti műhelyek kb. 18 év feletti korosztály részére.
Azok számára működtetjük, akik tehetségüknél fogva alkalmasak arra, hogy fokozatosan bekapcsolódjanak a tagozatuknak megfelelő művészeti közéletbe, de egyrészt nincs módjuk a felsőfokú továbbtanulásra, másrészt mint valamilyen felsőfokú intézmény hallgatói, az általunk biztosított szellemben igénylik az intenzívebb művészeti képzést.
|