március 17-18

   
     
 

Pécs bemutatkozik -"Szín-Forma-stílus"

Magyar Kulturális Központ, PRÁGA

 
     
 
 
 
 

Az idén 33 éves Pécsi Galéria és Vizuális Művészeti Műhely a megalakulásától a kortárs képzőművészet, azon belül is az alkalmazott művészetek bázisa a hagyományos művészeti ágak mellett . Tematikus kiállításai és az alkalmazott grafikai ( PLAKÁTOK / POSTERS) tárlatai, építészeti és design kiállításai, országos és nemzetközi hírnevet biztosítottak. A pécsi, két helyszínen rendezett kiállításaink mellett az ország és Európa számos országában szervezett, bonyolított rendszeresen bemutatókat. Galériánk fontos feladatának tartja a helyi művészek,a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Kara és a Doktori Iskola végzős hallgatóinak bemutatását.
Hazánkban példaértékű kapcsolatot építettünk ki a főváros és más magyar városok galériáival, múzeumaival, művészeti egyesületeivel. Kiállítótermeink a hazai és a nemzetközi művészeti élet jelentős találkozópontjaivá váltak, méltón reprezentálva Pécs és Baranya művészeti, kulturális életét.

Az idei év nekünk pécsieknek s a régiónknak az Európa Kulturális Főváros 2010 megvalósításáért, a vállalt kötelezettségeink teljesítése jegyében zajlik. Az "Európa Kulturális Főváros" projekt hosszú távú gondolkodást, reális kultúrpolitikát s főként erőteljes összefogást követel a programban partnerként számításba vehető regionális területek, települések részéről.
Ez a program minden esetben egy-egy adott város, ország legjellemzőbb tulajdonságait, feltételeinek összetevőit fogalmazza meg úgy , hogy ezek a kultúra, a turisztika, a tudomány és a művészet területén a kijelölt városra jellemzők legyenek. A programok megvalósítása során jól követhetően mindig felértékelődik a helyi lakosság történelmi hagyománya, identitása, a nemzetközi kulturális infrastruktúrában elfoglalt szerepe.

Az 1985 óta tartó "nemes versengés" a közös Európában mindenhol megszüntette a főváros-centrikusságot, a címet elnyert városok céljaik között a legfontosabb tőkeként a kulturális infrastruktúra fejlesztését, a kultúra társadalomra és gazdasági folyamatokra vonatkozó hatását emelték ki. Az igazán sikeres programokat az önbizalomtól duzzadó Pécs nagyságú városok valósították meg. A sikerhez persze szükség volt az azt körülvevő dél-magyarországi régió aktív befogadására, közreműködésére is.

Ezen a gondolatok vizuális megjelenítéséhez sokszor nekünk kell útra kelni, hogy más országokban, városokban adjunk egy ízelítőt abból a kulturális örökségből,ami rendelkezésünkre áll . Ehhez, ha kell elmegyünk akár több ezer kilométerre is, hogy a Pécsett élő művészek értékeit megvillantsuk más környezetben, más közönség előtt, mert így tudjuk csak objektíven elhelyezni őket az európai képzőművészeti palettán. Ehhez nyújt segítséget a mindig változó közönség, akik érdek, elfogultság nélkül fogalmazzák meg majd a kritikákat vagy a dicséreteket is.

A pécsi kortárs képzőművészetet reprezentáló pécsi festő-és grafikusművészek viszonylag kisméretű, de koncepciójukban összefüggő gondolatiságú munkáit mutatjuk be . A művészek a pécsi művészgenerációkat jelenítik meg, a három idősebb képzőművész (BÜKÖSDI Kálmán, ERDŐS János és VALKÓ László ) mellett a három fiatal alkotó (FEJŐS Miklós, NYILAS Márta és SZENTGRÓTI Dávid ) festményei, grafikái az elmúlt évtizedekben kialakult sajátos pécsi művészet jegyeit mutatják be.

A program címe, a "SZÍN, FORMA, STÍLUS", szinte erre a csapatra lett kitalálva, hiszen az alkotások között találunk színekben, formajegyeiben tobzódót, de nyugodtságot sugallót, szinte fotószerűen realisztikust és egészen elvontat, a festészet szabályait betartót és azt lázadóan elutasítót. Ez a kiválasztás tudatosan történt, mert szerettem volna rávilágítani arra, hogy a pécsi művészközösség szélesebb alapokon áll. Stílusok, szimbólumok,anyagok és megoldások gazdagsága meghatározza a tárlat és a szemlélődő közönség remélhetően jó hangulatát . Ez azt is jelenti,hogy a kiállítás meglehetősen változatos, sokszínű, bizonyítéka annak , hogy nincsenek korhatárok, nincsenek sémák,nincsenek kötelező megoldások, hanem kizárólag a szellemi potenciál számít .

A Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karán a a Mediális és Alkalmazott Művészetek Intézete már 2000-től egy sajátos magyar szellemi központ a médiaművészek, mozgóképes filmalkotók,az elektronikus hang/képalkotás különböző területén tevékenykedő képzőművészek számára, amelyben a 2D/3D-s animációk, kísérleti filmek és videók a képzőművészethez hasonló vizuális élményt adnak. FODOR Pál ennek a modern művészeti ágnak elkötelezett híveként irányítja, szervezi a művészképzést, miközben maga is maradandót alkotva jut egyre magasabbra a mediális művészet ranglétráján .

A sokoldalú KISMÁNYOKY Károly, animációs filmrendező és grafikusművész munkáiból látható válogatás egészen különleges látvány és persze élmény is lesz, hiszen egy átalakuló város életét követi nyomon már évtizedek óta. Pécs város EKF-hez kapcsolódó átalakítását bemutató fotódokumentációs anyaga a konkrét építkezéseken túl egy egészen különleges atmoszférájú társadalomképet is ad .

A Pécsi Galéria szervezésében megvalósuló képzőművészeti programok soha nem mellőzik a társművészeteket sem. A DUTAR zenéjében ötvöződik a komolyzene pontossága, a népzene különleges dallamvilága, a világzene lazább rendje és a jazz szabadsága. Tiszta népdalok, újragondolt népzenék, feldolgozások és saját szerzemények,amelyekben a frissesség,a korszerűség kódolva van . Koncerteken változatosan szólal meg a fúvós és pengetős népi hangszerek széles tárháza . A képzett és sokoldalú művészekből álló együttes sajátos déli érzést hoz magával és a zene nyelvén kommunikálva teremtenek kitűnő hangulatot koncertjeiken.




  vissza