2011. december 2 - 2012. január 22.

   
     
 

MENGYÁN András (Budapest )
Munkácsy-díjas festő-és grafikusművész, designer

 
     
 
 
 
 

Mengyán az installáció Európa- és Amerika-szerte ismert mestere a norvégiai Bergen főiskoláján professzor, hatalmas, komplex installációiban objektekkel, fényjátékkal, vetítéssel, hanghatásokkal, zenével adja elő mondanivalóját. Most azonban csak - a számára oly kedves - festészetéről beszélünk. Témaköreit sorra véve, sarkítva.

A Formák logikája ciklusban fekete alapon fehér, az egyszerűbbtől az összetettig terjedő formatartományt fejez ki axonometrikus térkonstrukciókkal a síkban. A Vizuális programokon fehér élű, multiplikált, axonometrikus kockák, bennük vörös vonallal, az alapfogalmaktól a terjedelmes beszámolókig. Ilyenkor a kocka testében piros egyenesek, illetve arabolisztikus görbe felületek foglaltatnak. A görbe síkot vonalhálóval, mintegy húrozással jelzi. Műveinek leírása voltaképpen tudományos dolgozatot kívánna; mint művészettörténész inkább azt mondanám, hogy ez minden csak nem tankönyvábra - az is -, és megvesztegetően szép.

Aztán, mintha egyszeriben megszakadt volna s konstruktív fegyelem, s mikor a Helyzetképekben lebegő testeket s világűr vonzás-taszítás törvényeivel stabilizált szatelliteket látunk. Mengyán, mintha visszalépett volna az euklideszi geometriához. Nemritkán fotolumineszcens anyagokkal fest, az ilyen képe visszaveri az ibolyántúli (ultraviolett, UV) sugárzást, s maga is fényforrássá válik, a síkhatást térbelivé teszi. A képnek napfényben is van olvasata, csak egészen más. Beléptek spontán alighanem tudatosan összeválogatott szimbólumok. Ilyenek a magyar nemzeti szín, a piros-fehér-zöld, a kommunizmus ötágú vörös csillaga, "love" szó kobaltkék blokkbetűi. A harsány színek tobzódását törvényszerűen színszegénység követte, a Hatdimenziós tört vonal hagyományos fekete alapján négy axonometrikus kocka lebeg. Bennük, körülöttük keskeny hasábok, mint lebegnek, mint a marokkó játék pálcái. Nem kell mondanom, hogy ez az összedobált marokkó-játék csak látszatra esetleges, a legszigorúbb abszolút rendszer az alapja. A festő igenis precíz számítások alapján csap be minket, a nézőit.

Frank János

 

 

  vissza