A Pécsi Galéria az 1977-es elindulásától kezdve mindig nagy teret szánt az alkalmazott művészeteknek, azon belül is az alkalmazott grafikának, a plakátművészetnek. A technikák változtak, a célok nem,azaz elsősorban a vizuális formajegyek magasszintű felhasználásával sajátos egyéni világú képzőművészeti alkotást létrehozó grafikusok információkat adnak tovább úgy,hogy önálló műtárgyként is megállja helyét a plakát. A PLAKÁTOK / POSTERS meghívásos kiállítások az elmúlt húsz esztendőben a szakma és a közönség számára folyamatos áttekintést adtak e rendkívül érdekes és mindig aktuális, a mindennapokra élénken reagáló műfaj legfontosabb eredményeiről. Ha vannak - márpedig vannak - e képzőművészeti ágnak világsztárjai, akkor a plakátosok azok, közülük sokan itt lesznek munkáikkal ebben a tematikus kiállításban .
Karel MÍ©EK a prágai Iparművészeti Iskola és a Képzőművészeti Akadémián majd
Varsóban tanult. A 70-es években dolgozott a Nemzeti Színház Prágában. 1994 óta ő a vezetője a Jan Evangelista Purkyně Iparművészeti Egyetem Grafikai Tervezés Karán Ústí nad Labem-ben .Misek tervezett plakátokat a legjobb színházi, zenekari programokhoz és a nagyobb zenei fesztiválokra Cseh Köztársaságban, de fontos területe munkásságának a könyvillusztráció is .Rendszeresen állít ki külföldön, többek között kétszer Izraelben, Lengyelországban, Francia-és Finnországban, de nálunk is, több mint száz műve található gyűjteményekben és múzeumokban.
Misek mellett résztvevők a finnek Pekka LOIRI, Kari PIIPPO,a magyar BARÁTH Ferenc és magyar -lengyel DUCKI Krzysztof, a cseh Pavel BENES, de sok német, angol, lengyel, portugál és a világ más nemzetből láthatunk alkotókat.
Misek és a plakátosok érzékenységét a világban történtekre mutatja, hogy mindig élénken reagálnak azokra a normalitástól eltérő jelenségekre, melyek valamilyen szinten az emberiség létét veszélyeztetik. Felvállalják a kiállást,eszközeik teljes tárházával nemcsak küzdenek a megkülönböztetés, az elnyomás ellen, hanem hihetetlen értékes erkölcsi és lelki támaszt nyújtanak azoknak, akiknek nincs módjuk védekezni a mai globális világ hatásai ellen.
Így szervezték meg a 2003-as évben a "Solidaritate" / Szolidaritás Nemzetközi plakátkiállítást, mely az árvízzel sújtott országokért, családokért szólt vagy 2004-ben az EAST - WEST not censored / Kelet - Nyugat, cenzúra nélkül című tárlatot, melynek célja az volt, hogy a grafikusok a mai Kelet - Nyugat kapcsolat jelenségeit az előző generáció Kelet-Nyugati kapcsolatának antagonisztikus megjelenési formáival vesse össze s a társadalom felé a plakát eszközeivel adjon magyarázatot. A program eredményessége is bizonyítja, hogy a megváltozott világ új kulturális kiegyenlítődéshez vezet és befolyásával a fiatal generáció részére egy új kulturális és szociális értéket mutat, ahogy azt az alkotásokban láthatjuk.
Ennek méltó folytatása a mostani "diskriminace/diskrimination" Nemzetközi plakátkiállítás, melyben Karel MÍ©EK professzor szellemiségében tapasztalt és még tanulmányaikat most folytató fiatal tehetségek mutatják meg tudásukat. A bemutatott plakátok a program során készült anyagból válogatás, melyeket a sokféleség, a megértés, a hagyományokhoz és a mai világ látványaihoz való kötődés jellemez. Általában a hangsúly a vizuális kifejezési eszközökre tolódik, igen kevés verbális megjelenéssel.
A diszkrimináció képzőművészeti kifejezése a szerzői plakát, rajz vagy jel formájában viszonylag komplikált témának bizonyult, amely a globalizáció adta civilizációs problémákra, a nők ill. a kisebbségek társadalmon belüli hátrányos helyzetére való rávilágítással, az adott téma saját reflexiójaként volt feldogozható. A szerzők jelentős része a DISCRIMINATION szó tipografikus feldolgozását, tartalmi fázisainak eltolódását választotta. A munkák másik részében az egyenjogúság illetve az emberi létezéssel kapcsolatos alapvető filozófikus kérdések kaptak hangsúlyt. Az évek óta változatlan résztvevői feltételek mellett, azaz a fekete-fehér kivitelezés követelménye miatt, a munkák gyakran a fekete-fehér területek és formák kontrasztos dinamikáján alapultak. Jelen szemlén azonban újdonságként hatott, hogy domináltak a grafikusan illetve a festőművészet eszközeivel megfogalmazott munkák, melyek kifejezőbb formájukkal az adott témát erősítették meg, így az előző évfolyamokkal összehasonlítva mélyebb tartalommal bírnak, ezért az idei kollekció anyaga komolyabbnak tűnik.
A szemle az alábbi weboldalon megtekinthető:
http://biennale.augdesign.cz/virtualni-biennale/ucastnici-bienale-participants-of-the-biennale.htm
Az internetes galéria keretén belül, a virtuális sex, a fast food vagy globális válság témájú előző évfolyamai az alábbi linken tekinthető meg: http://www.augdesign.cz/aktual/projekty.php.
|