május 13 - június 5

   
   
     
 

"diskriminace/diskrimination"
Nemzetközi plakátkiállítás

 
     
 
   
   

A Pécsi Galéria az 1977-es elindulásától kezdve mindig nagy teret szánt az alkalmazott művészeteknek, azon belül is az alkalmazott grafikának, a plakátművészetnek. A technikák változtak, a célok nem,azaz elsősorban a vizuális formajegyek magasszintű felhasználásával sajátos egyéni világú képzőművészeti alkotást létrehozó grafikusok információkat adnak tovább úgy,hogy önálló műtárgyként is megállja helyét a plakát. A PLAKÁTOK / POSTERS meghívásos kiállítások az elmúlt húsz esztendőben a szakma és a közönség számára folyamatos áttekintést adtak e rendkívül érdekes és mindig aktuális, a mindennapokra élénken reagáló műfaj legfontosabb eredményeiről. Ha vannak - márpedig vannak - e képzőművészeti ágnak világsztárjai, akkor a plakátosok azok, közülük sokan itt lesznek munkáikkal ebben a tematikus  kiállításban .

Karel MÍ©EK a prágai Iparművészeti Iskola és a Képzőművészeti Akadémián majd
Varsóban tanult. A 70-es években  dolgozott a Nemzeti Színház Prágában. 1994 óta ő a vezetője a Jan Evangelista Purkyně Iparművészeti Egyetem Grafikai Tervezés Karán Ústí nad Labem-ben .Misek tervezett plakátokat a legjobb színházi, zenekari programokhoz és a nagyobb zenei fesztiválokra Cseh Köztársaságban, de  fontos területe  munkásságának a  könyvillusztráció is .Rendszeresen állít ki  külföldön, többek között kétszer Izraelben, Lengyelországban, Francia-és Finnországban, de nálunk is, több mint száz műve található gyűjteményekben  és múzeumokban.

Misek mellett  résztvevők a finnek Pekka LOIRI,  Kari PIIPPO,a magyar  BARÁTH Ferenc és  magyar -lengyel DUCKI Krzysztof, a cseh  Pavel BENES, de sok  német, angol, lengyel, portugál és a világ más nemzetből   láthatunk alkotókat.

Misek  és a plakátosok érzékenységét a világban történtekre  mutatja, hogy mindig élénken reagálnak  azokra a normalitástól eltérő jelenségekre, melyek  valamilyen szinten  az emberiség létét  veszélyeztetik. Felvállalják a kiállást,eszközeik teljes  tárházával nemcsak  küzdenek a megkülönböztetés, az elnyomás ellen,  hanem hihetetlen értékes erkölcsi és lelki támaszt nyújtanak azoknak, akiknek nincs módjuk védekezni a mai  globális  világ  hatásai ellen.
Így  szervezték meg  a 2003-as évben  a "Solidaritate" / Szolidaritás Nemzetközi plakátkiállítást, mely az árvízzel  sújtott országokért, családokért  szólt  vagy 2004-ben az  EAST - WEST not censored / Kelet - Nyugat, cenzúra nélkül  című tárlatot, melynek célja  az volt, hogy a grafikusok  a mai Kelet - Nyugat kapcsolat jelenségeit az előző generáció Kelet-Nyugati kapcsolatának antagonisztikus megjelenési formáival vesse össze s a társadalom felé a plakát eszközeivel adjon magyarázatot. A program eredményessége is   bizonyítja, hogy a megváltozott világ új kulturális kiegyenlítődéshez vezet és befolyásával a fiatal generáció részére egy új kulturális és szociális értéket mutat, ahogy azt az alkotásokban láthatjuk.

Ennek  méltó folytatása  a mostani  "diskriminace/diskrimination" Nemzetközi plakátkiállítás, melyben Karel MÍ©EK professzor  szellemiségében   tapasztalt és  még  tanulmányaikat most folytató  fiatal tehetségek  mutatják meg  tudásukat. A bemutatott plakátok a program során készült anyagból válogatás, melyeket a sokféleség, a megértés, a hagyományokhoz és a mai világ látványaihoz való kötődés jellemez. Általában a hangsúly a vizuális kifejezési eszközökre tolódik, igen kevés verbális megjelenéssel.

A diszkrimináció képzőművészeti kifejezése a szerzői plakát, rajz vagy jel formájában viszonylag komplikált témának bizonyult,  amely a globalizáció adta civilizációs problémákra, a nők ill. a kisebbségek  társadalmon belüli hátrányos helyzetére való rávilágítással, az adott téma saját reflexiójaként volt feldogozható.  A szerzők jelentős része a DISCRIMINATION szó tipografikus feldolgozását,  tartalmi fázisainak eltolódását  választotta. A munkák másik  részében az egyenjogúság illetve az emberi létezéssel kapcsolatos alapvető filozófikus kérdések kaptak hangsúlyt.  Az évek óta változatlan résztvevői feltételek mellett, azaz a fekete-fehér kivitelezés követelménye miatt,  a munkák gyakran a fekete-fehér területek és formák kontrasztos dinamikáján alapultak. Jelen szemlén azonban újdonságként hatott, hogy domináltak a grafikusan illetve  a festőművészet eszközeivel megfogalmazott munkák, melyek  kifejezőbb formájukkal az adott témát erősítették meg, így az előző évfolyamokkal összehasonlítva mélyebb tartalommal bírnak, ezért  az idei kollekció anyaga komolyabbnak tűnik. 

A szemle az alábbi weboldalon megtekinthető:
http://biennale.augdesign.cz/virtualni-biennale/ucastnici-bienale-participants-of-the-biennale.htm   
Az internetes galéria keretén belül, a virtuális sex, a fast food vagy globális válság témájú előző évfolyamai az alábbi linken tekinthető meg: http://www.augdesign.cz/aktual/projekty.php.

 

 

  vissza