Már a XIX . század végén felmerült a gondolat , hogy kialakítsanak egy olyan fővárosi gyűjteményt , amely tudatosan felvállalja a kortárs művészet támogatását , műtárgyak gyűjtését, vásárlását.
A Fővárosi Múzeum megalakulásával az akkori fővárosi vezetés eredetileg a fiatal , tehetséges képzőművészek támogatására törekedett , hogy a műtárgyak megvásárlásával lehetőség nyíljon számukra a tanulmányaik folytatására. Ehhez a célhoz hozták létre a Ferenc József koronázási jubileumi-díjat , mely természetesen egy igen változatos anyagot hozott létre igazodva a mindenkori ízléshez , elvárásokhoz .
Az Első világháborút követően a 30-as évek elején az egykori Károlyi -palota megvásárlásával új lendületet kapott a Fővárosi Képtár , melynek első kiállítása 1933-ban bebizonyította életképességét és fontosságát. Az akkori igazgató Csánky Dénes egyfelől a tehetséges fiatalok támogatása és az elfogulatlan gyűjtés mellett tette le voksát., melynek legfontosabb üzenete volt , hogy a főváros képtára nem szegődhet egyik művészeti irányzat szolgálatába. Hamarosan a Képtárt a múzeumok hálózatába soroltaták, majd adományként az óbudai Schmidt - kastély megszerzésével a jelenlegi helyszínre költözött a várostörténeti múzeumi anyag és a képzőművészeti anyag megmaradó része. Ettől kezdve a Képtár valódi múzeummá fejlődött és elkezdődött a meglévő anyag hiányosságainak pótlása és tudatos fejlesztése , a kortárs művészet teljeskörű bemutatása . A szerzeményeket rendszeres kiállításokon mutatták be.
A Második Világháborúban jelentős veszteség érte az épületet és a gyűjteményt is, mégis ez a Képtár nyitotta meg elsőként kapuit a közönség előtt. Az 50-es évek eleji központosított intézkedéseit követően a 60-as években állt talpra az intézmény , vállalva a főváros mindenkori szellemi és művészeti arculatának bemutatását , megkezdődhetett a műtárgyak szakmai kezelése, rendszerezése. Persze az anyag az akkori politikai jelenlét miatt is egy igen eklektikus , melyben a viszonylag sok "irányvonalas"-művészi alkotás mellett számtalan érték is megtalálható, mint Schaár Erzsébet , Barcsay Jenő, Kondor Béla vagy Vilt Tibor.
Az 1973-at követő szemléletváltozásnak köszönhetően az Európai Iskola művészei (Bálint Endre ,Czóbel Béla,Gadányi Jenő,Korniss Dezső,Martyn Ferenc , stb.) mellett már ott voltak láthatók Keserü Ilona, Lakner László, Vajda Lajos és Ország Lili munkái is. Ezek bizonyítják , hogy kiváló szakmai munka folyt az intézményben . A gyűjtemény töretlen fejlődését mutatja , hogy a szorványvásárlásoknál számottevőbbé vált a tudatos gyűjtése a közelmúlt kortárs műveinek. Így az újabb szerzemények (Bak Imre , Birkás Ákos , Bukta Imre , El Kazovszkij , Nádler István , Swierkiewicz Róbert , Körösényi Tamás és Pinczehelyi Sándor ) már a 70-es , 80-as évekből is származnak, esetenként egy-egy alkotó főművével is , melyek közül több most a Pécsi Galériában láthatók Simon Magdolna művészettörténész érzékeny válogatásának köszönhetően. Ez egy igazi XX-ik századi művészettörténeti utazás, stílusok, szellemi műhelyek , képzőművészeti technikák , irányzatok között.
Ma a Fővárosi Képtár tízezernél több festmény , szobor , grafika tulajdonosa és több jelentős ipartörténeti és képzőművészeti gyűjtemény bemutatásának helyszíne.
A kiállítás megnyitására azt a Fitz Pétert kértük fel , aki 1993 óta vezeti a Fővárosi Képtárt, aki azt a kortárs művészet egyik legfontosabb centrumává fejlesztette a gyűjtemény tudatos gyarapításával , illetve a Kiscelli Templomtérben időszaki kiállítások rendezésével.
|