október 14 - november 27

   
     
 

HOPP-HALÁSZ Károly (Paks)
Munkácsy-díjas képzőművész életmű kiállítása

 
     
 
 
 

 
 

2009.év elején a 80 éves LANTOS Ferenc festőművész köszöntésével indult az a programsor, amelynek során a pécsi nagyok, a művészeti díjjakkal elismert művészek, mint BENCSIK István, GELLÉR B. István illetve PINCZEHELYI Sándor u.n. életmű-kiállításait tervezhettük meg 2010-ben.
BENCSIK István szobrászművész, GELLÉR B. István képzőművész és PINCZEHELYI Sándor képzőművész kiállításait illetve a hozzátartozó monográfiák, életrajzkötetek megjelenését a Pécsi Galéria koordinálta, készítette elő együtt munkálkodva neves hazai kurátorokkal, művészettörténészekkel.Ők mindannyian a nemzetközi és hazai képzőművészet nagyjai, akiknek nemzetközi kontextusban való elhelyezésére kiváló alkalmat adott az EKF és az azt követő évek programsorozata. Mind emellett a helyi képzőművészetre is nagyobb figyelem irányul az ő művészetük és művészetpedagógiai munkásságuk révén!

A három művészhez hasonló alkotói pályát él meg a paksi HALÁSZ ( HOPP-HALÁSZ ) Károly képzőművész, aki, mint a PÉCSI MŰHELY tagja fiatal éveiben igencsak kötődött városunkhoz. Bár azóta már Pakson él és alkot, de ezer szálon kapcsolódik művészetében, annak hatásaiban Pécshez,Baranyához, de mondhatjuk a régióhoz is.

Nagyszabású életművében megtaláljuk a kortárs művészet szinte minden megjelenési fomáját, mint a geometrikus kompozíciókat, a gesztusfestészetet s a komplex eszköztárt felvonultató tárgyszerű alkotásait. HOPP-HALÁSZ Károly az indulás éveinek kivételével igazi magányos farkasként járja saját útját, szembe megy a divatos irányzatokkal s tudatosan építi fel alkotásainak gondolatiságát, kemény, de következetes elszántsága a szilárd struktúra, a logikus képalkotás iránt,amelyben egy gondolkodó, harmonikus ember világa mutatkozik meg művészetében.

A valóság a látszattal sokféle síkon találkozik,néha ellentmondó gesztusokban utal a valóság manipulálhatóságára. Sajátos "HALÁSZ"-i érzékenység, kötődés, de szabadságvágy is uralja a művek szellemét, atmoszféráját.

Első retrospektív kiállításában három nagyobb csoportba sorolva lenne célszerű válogatni az anyagot, tekintettel a kiállítási hely várható adottságait is figyelembe véve az alábbiak szerint:

1. A hetvenes évek fotós konceptuális munkái, ezekkel indulna, a performanszok dokumentációit is beemelve valamint a videok, filmek.

2. Az installációk és a taposott képei lennének azon területek, amelyek összekapcsolnák a különböző periódusokat.

3. A "nyitott geometria", ahol lehetne a geometrikus előzményekből is kiállítani napjainkig, hiszen nagyon sokszor párhuzamosan dolgozott, egy időben több műfajban is. A nyitott geometria az, ami napjainkban is elsősorban foglalkoztatja,miközben sajátos technikájú fotók készítésében is eredményes.

A közel 40 éves alkotópálya ilyen átfogó bemutatása egy jelentős művész konvekcióktól független életműve, melyben az absztrakció nem öncélú képarchitektúra. Képein mindenesetben egy sajátságos ritmus szerint jelennek meg a gesztus elemei, mintegy virtuális utazás elemeiként a kép felszínén. Hol gazdagon, hol ritkábban, de mindig tudatosan, jó helyen.

A kiadványt,a hasonlóképpen hármas csoportosításban tudnánk elképzelni, melyben célszerű lenne utalni a kezdeti időszakra is és felgöngyölíteni azokat a munkafázisokat, amelyek elvezetnek a napjainkig.

Tervezzük korábbi fontosabb írások elhelyezését a kiadványban, úgy mint pl.: Hegyi Lóránd, Szabó Júlia, Kovalovszky Márta, Marosi Ernő, Perneczky Géza írásait vagy a fiatalabb generációtól,mint Aknai Katalin, Csatlós Judit, Fehér Dávid, ők azok, akik jelenleg foglalkoznak folyamatosan tevékenységével.

Számára meghatározó a kapcsolat alkotó társaival, művészettörténészekkel, de még fontosabb a környezettel, életterével, Pakssal. Innen indul, ide tér vissza s közben értéket teremt, mert dolgozik, sokat, sokfélét. Fotót, festményt, installációt. A szünetekben keresi, rendezi a múltat, tervezi a jövőt, melyben a saját helyét néha nem találja. De aztán megrázza magát és újra nekilendül,mert még sok mondanivalója, alkotásra érett gondolata van. A megfogalmazásai mindig extra tiszták, precízek, pontosak, kifogás nem eshet rajtuk.

A kurátorok kiválasztása, felkérése gondolatban már eldőlt. Nem egy személyre gondoltunk, hanem stílusban, életkorban sokfélére, ahogy Hopp-Halász Károly sokrétű munkássága megkívánja azt.

Érdekes, izgalmas, látványos, élményekkel gazdag tárlatot szeretnénk rendezni az év utolsó negyedében az új Zsolnay Kulturális Negyed Galériájában, beszélgetésekkel, filmvetítésekkel, más társművészeti programokkal is fűszerezve.

 

 

  vissza