március 15 - május 1

   
     
  "ZÓNÁK"
HERMAN Levente (Budapest) képzőművész
 
     
 
 
 

Herman Levente (1976, Marosvásárhely) a Magyar Képzőművészeti Egyetem grafika tanszékére 1995-ben nyert felvételt. Két évvel később már az Élesdi Művésztelep egyik alapítótagjaként kizárólag a festészetre koncentrált. Ma Budapest, Élesd és Gyermely között ingázik és alkot.

Herman Levente korai munkái monokróm világba vezetik a nézőt, hiszen a művész fény-árnyékkal való kísérletezéseinek lehetünk tanúi. Témáit leginkább közvetlen környezetéből meríti, illetve különböző - családi, folyóiratokban publikált - fényképekből. Gyakran emel ki ezekből részleteket és nagyítja őket önálló festményekké, új értelmet kölcsönözve nekik. Könnyedséggel és rendkívüli finomsággal, érzékenységgel kidolgozott képein a hangsúlyok szokatlan részletekre terelődnek. A festő újszerű szemszögek révén teremt új világnézetet, olyan pillanatokat, helyzeteket, tárgyakat kiemelve, melyeket az ember általában nem vesz észre vagy figyelembe. Első jelentős kiállítása (2004, MAMÜ Galéria) "Másolatok" címmel, e munkafolyamat összegzésének is tekinthető: a szénrajzokból és monokróm, barnás, szépiaszerű képekből álló sorozat, mely családi albumból kiemelt képek részleteinek átdolgozásaiból állt, a kisejlő alakokat csak deréktól lefelé látatta.

Herman általában sorozatokban gondolkodik: egy témát több szempontból közelít meg, körüljárja kifulladásig. Sorozatait nem tervezi előre, képei a folyamattal együtt születnek és formálódnak - a vásznakon, vázlatok nélkül.

2005-ben Folyékony föld című tematikus kiállításán a legtöbb alkotáson kietlen tájakat látunk, pocsolyákat, sáros földeket. Tulajdonképpen ezek az elemek képezik mostani, "paradicsomi" tájainak kiindulópontjait és részleteit. Bár a téma szokatlan, Herman Levente szemszögéből nézve még a sáros föld is átlényegül egy szép és csupa árnyalattal teli dombos tájképpé.

Első vacsora című sorozata a bibliai vonatkozású elbeszélés átdolgozása, hétköznapi környezetbe ágyazva: az apostolok helyett 12 gyermek alakja köré csoportosulnak a vásznak. Sejtelemes részleteket látunk kiemelve, kinagyítva, különböző pillanatok merevednek meg előttünk: a sorozat részleteit végül egy nagyobb kép foglalja össze, ott látjuk először az összes gyermeket egyben. Itt egy falusi szobába sűrítve, alkonyati szürkületben tevékenykedik a tizenkét gyermek, "első vacsorájuk" előtt, alatt. Mozdulataik bibliai elődeiket idézik: a központi figura tekintete megigéző, mintegy hipnotizálva invitál a kép belsejébe. Herman Levente számos képe utal bibliai szereplőkre vagy eseményekre, ezek indíttatása leginkább egy évszázadok óta rögzült kép gyökeres átirata és aktualizálása.

A Vázlatok egy Új Paradicsomhoz című aktuális sorozat szintén új, igen szokatlan környezetbe képzeli el a bibliai szereplők világát, illetve azok paradicsomi, édeni környezetét: első benyomásra kifejezetten nem édeni tájak és részletek képezik az Új Paradicsomot, melyben ember nem igen bukkan fel. Csend és kietlenség sugárzik a festményekből, a már korábbról ismerős folyékony föld elemei határozzák meg a szemünk elé táruló jeleneteket. Ez egy XXI. század által inspirált táj, ahol új, pozitív fogalmat nyernek a melankolikus árnyalatok és az ipari lenyomatok, ugyanakkor tükröt tart a mindig az ideálok után törekvő ember mára elért "eredményeinek".

2006. őszén merült fel Herman Leventében a Vázlatok magánhadsereghez sorozatának gondolata. Körülbelül nyolcvan arc képviseli a személytelenséget és a hatalmat. Az arcok általában szem vagy száj nélkül, olykor nagyrészt elmosódott vonásokkal bújnak elő sötét hátterükből. Egy biztos: a mára, nagy részben a világ különböző városaiba szétszéledt hadsereg Budapesten maradt maréknyi csapatának ereje egyedi és megismételhetetlen.

Herman Levente eddigi életművét nehéz lenne korszakokra bontani, inkább a sorozatokban való gondolkodás jellemzi, témái egymásba kapcsolódnak, egy gondolatmenet köré épülnek fel.A több mint 15 éve Magyarországon élő és dolgozó Herman művészetét egyfajta duális világkép határozza meg, melyben az erdélyi múlt, az értékekkel teli gyermekkor helyszínei csapnak össze, kerülnek kölcsönhatásba egy elidegenedett ipari nagyváros kellékeivel. Univerzális gondolatok hordozója ez az alakok nélküli, melankolikus táj, mely mégis végtelenül személyes azáltal, hogy Herman, az első látásra realistának tűnő képi világot furcsa, néha akár "tréfás", szürreális motívumokkal - gyerekrajzszerűen skiccelt vonalak, repülő kövek, pityókák, betonelemek - írja felül. Így átlényegülnek a helyszínek és a hétköznapi tárgyak - pl. bögre, pityóka vagy cumisüveg - többletjelentések hordozójává válnak.

Herman képeit egy monokróm színvilághoz közeli, néhány színárnyalatból álló színhasználat határozza meg, melyben gyakorta eluralkodnak a zöldes árnyalatok, egyfajta "nedvzöld sfumatóba" burkolva a jeleneteket.

Mesterei: ESZIK Alajos, KOCSIS Imre, KISS-TÓTH Ferenc

HERMAN Levente
1976 Marosvásárhely, Románia

Tanulmányok
2001-2004 Magyar Képzőművészeti Egyetem, Regionális
Tehetségkutató Program (RTP), tanársegéd
1995-2000 Magyar Képzőművészeti Egyetem, Budapest,
grafika tanszék mesterek: Eszik Alajos, Kocsis Imre, Kiss-Tóth Ferenc
1990-1994 Képző és Zeneművészeti Középiskola, Marosvásárhely

Egyéni kiállítások
2010 Transylmania, Várfok Galéria Várfok Terem, Budapest
Vázlatok magánhadsereghez, Tallinni Magyar Intézet, Tallinn (EST).
2009 Várfok Galéria - XO Terem
Hong Zi Lan Galéria, Peking / CN
2008 "Ádám és Éva "- Várfok Galéria Várfok Terem, Budapest
2007 "Vázlatok magánhadsereghez", Klub Galéria, Budapest
2006 "Tranzit", Hilton Hotel, Budapest
"Első Vacsora" Sparks Galéria, Budapest
2005 "Folyékony Föld" Almássy téri Szabadidőközpont, Budapest
2004 "Másolatok" Mamü Galéria, Budapest
"Szieszta" Dicsőszentmártoni Művelődési ház, Kis-Küküllő, Erdély
2003 Hajófenék, Budapest
2002 Bercsényi Galéria, Budapest

Csoportos kiállítások
2010 Budapest Art Fair, Várfok Galéria
Akt, csajok, Várfok Galéria, Várfok Terem, Budapest
Éjszakám, nappalom, Koller Galéria, Budapest
ARTBLOKK (Várfok Galéria), Budapest
C.A.R. - contemporary art ruhr kortárs művészeti vásár (Várfok Galéria), Essen (D)
Élesdi Művésztelep, REÖK - palota, Szeged
Vetésforgó, Várfok Galéria Várfok Terem, Budapest
Élesdi Művésztelep 13. csoportos kiállítása, MAMŰ Galéria, Budapest
Élesdi Művésztelep & Bodonyi Gyűjtemény, Dr. Bernády György Közművelődési
Központ, Marosvásárhely (RO)
Paradogma, Várfok Galéria XO Terem, Budapest
Crescendo, Várfok Galéria XO Terem, Budapest
Impulso, Várfok Galéria Várfok Terem, Budapest
2009 ArtVilnius'09 (Várfok Galéria), Vilnius, Litvánia
2008 "XII. Élesdi Művésztelep", B55 Galéria
"15 magyar és román festő", Plan B Galéria, Kolozsvár (RO)
"Tegnap után.", Várfok Galéria - XO Terem, Budapest
"Jégkockák", Várfok Galéria - XO Terem, Budapest
"Várfok Galéria művészei": Levente Herman, Ray Monde és francia vendégművészük: Mathias Schauwecker", Magyar Intézet, Párizs, (F)
"Meghökkentő mesék" - G19, Várfok Galéria, Budapest
Kép a képben", Várfok Galéria - XO Terem, Budapest
Budapest ArtFair, (Várfok Galéria)
2007 Cologne Fine Art (Várfok Galéria), Köln, (D)
Budapest ArtFair (Várfok Galéria), Budapest
A Várfok Galéria a Brüsszeli Magyar Intézetben, Brüsszel, (B)
Fat Badger, London, (GB)
"Reális-Irreális," Várfok Galéria, Budapest
2006 "Élesdi Művésztelep " Strassbourg, (F)
Thanassis Frissiras Galéria, Athén, (GR)
"Flowers in the plug" Lumen Galéria, Budapest
2004 "Caravaggio Művésztelep" Komarno, (SK)
2003 "Élesdi Művésztelep " Tibor Ernő Galéria, Nagyvárad, (RO)
2002 Mamü Galéria, Budapest
Ernő Tibor Galéria, Nagyvárad, (RO)
2001 "Szobrászaton innen és túl," Műcsarnok, Budapest
"Feketén - fehéren,"Műcsarnok, Budapest
2000 "Utazó Kiállítás," Esztergom - Vác - Kapolcs, Művészetek völgye, Balaton
Örmény Kulturális Központ, Budapest
"Agora Műhely " Sziget Fesztivál, Budapest
1999 Mamü Galéria, Budapest
1998 "Élesdi Műhely" Romániai Kulturális Intézet, Budapest
1997 "Alea Iacta est" Bercsényi Galéria, Budapest

Művek közgyűjteményekben
Thanasis Frissiras Museum, Athén (GR)

Tagság
Élesdi Művésztelep Egyesület
MAMÜ Társaság


 

 

  vissza