február 19 - március 8

   
     
 

80 év ! A MARTYN F. Művészeti Iskola (Pécs) tanárai

 
     

 
Galéria megtekintése
   

Az ANK Martyn Ferenc Művészeti Szabadiskolájáról

Pedagógiai rendszerünket, melynek alapjait Apagyi Mária és Lantos Ferenc tették le, az egységre való törekvés, az interdiszciplinaritás és rendszerelvű gondolkozás jellemzi. Ezt jelzi, hogy gyermekeinknek a rajzórán és a zeneórán egyaránt a más művészeti területek, ill. a tudományok felől közelítve, tudományos párhuzamokat is megvizsgálva adjuk át az ismereteket. Szemléletünkben a komponálás, az improvizáció és az interpretáció szerves és arányos egységgé olvad össze.

A következő szakágakban tanítunk:

  • Klasszikus zene
  • Képzőművészet
  • Táncművészet (műhely)
  • Színművészet (műhely)
  • Multimédia (műhely)

Iskolánk kezdeményei 1968-ra tehetőek, Lantos Ferenc szemléleti alapvetése a művészetpedagógiáról-művészetoktatásról ekkorra datálhatók. 1983 óta az iskola intézményi önállósággal bír, s 1985-ben került az Apáczai Csere János Általános Nevelési Központ és ÁMK-t alkotó intézményegységek közé.
Speciális, az interdiszciplináris szemléletből fakadó organikus, a tudomány és művészeti ágak közötti kapcsolatokból, a kapcsolatokat gyökereinél megragadó, s az erre alapozó gondolatrendszert alkalmazó iskolai modell szép eredményeket tudhat magáénak.
A világ jelenségeit osztatlan egységként tárjuk gyermekeink elé, hangsúlyozva, hogy egy-egy probléma vizsgálata-megfigyelése csak az éppen alkalmazott-feltett kérdésre ad pillanatnyi választ, mellette, s vele egyidejűleg több szabályszerűség is érvényesülhet, függetlenül attól, hogy az adott pillanatban gondolunk e rá, vagy észrevesszük e. Az elemeket elrendező szerkezeti elvek ugyanis a legkevesebb esetben jelennek meg önmagukban, általában több szabályszerűség-rendezőelv is fellelhető egy adott alakulatban.

Iskolánkban két tagozat működik: zenei és vizuális, melyek a közös alapokon állva önállóan fogalmazzák meg saját, öntörvényű szakmai anyagukat.
Mindkét tagozatra érvényes azonban, hagy a szakmai anyag kreatív feldolgozásában az improvizáció, a komponálás és az interpretáció szerves egységét valósítják meg.

A képzési szintek két csoportra oszthatók:

1. Művészeti előkészítő
Ezekben a csoportokban komplex művészeti alapozást adunk, hogy a gyerekek még a szakosodás előtt átéljék és életkoruk szintjén meg is értsék a művészeti ágak közös gyökereit.


2. Szakosított csoportok (önálló zenei és vizuális tagozattal)
(kb. 7-22 éves korosztály részére)

Ezen belül:

  • a) Alsófokú művészeti képzés, a kb. 7-14 éves korosztály részére.
  • A zenei és vizuális szakanyag összeállításánál itt még nagyon fontosnak tartjuk a szakmaközi csomópontokra helyezett hangsúlyokat.
  • b) Középfokú művészeti képzés kb. 15-18 éves korosztály részére.
    Az alsófokú képzés szerves folytatása, mely egyre koncentráltabban - de nem beszűkítetten - már a szakmára is felkészít.
    Így közvetlen előkészítés a felsőfokú továbbtanulásra is.
  • c) Továbbképző művészeti műhelyek kb. 18 év feletti korosztály részére.
    Azok számára működtetjük, akik tehetségüknél fogva alkalmasak arra, hogy fokozatosan bekapcsolódjanak a tagozatuknak megfelelő művészeti közéletbe, de egyrészt nincs módjuk a felsőfokú továbbtanulásra, másrészt mint valamilyen felsőfokú intézmény hallgatói, az általunk biztosított szellemben igénylik az intenzívebb művészeti képzést.

 

  vissza